Välkommen Till My Parcel Box

Välkommen till My Parcel Box, ett projekt som jag har velat avsluta i flera år nu. Allt började när jag lanserade min första produkt på marknaden, en så kallad Brizebox. Det finns ingen perfekt design och allt kan förbättras, särskilt om det är den första iterationen av en produkt. Detta gäller även för Brizebox och produkten utvecklades snabbt. Ursprungligen hade jag bara tänkt mig en produkt med en dörr på enhetens framsida. Det var inte förrän någon i Australien bad mig att producera dem med möjlighet till en dörr på baksidan som denna utveckling började äga rum. Då fördubblades våra lagernivåer eftersom vi hade enheter med dörrar på framsidan och enheter med dörrar på baksidan. Jag övervann detta problem genom att komma på idén med en omkopplingsbar dörr, som kunde vara på framsidan eller baksidan, i kombination med en tom panel för att täppa till det motsatta hålet. Så självklart när jag väl kom på det, men det var inte så självklart innan dess. Det är så produkter utvecklas; långsamt och med tiden.

En annan idé som jag fick ganska tidigt var att ha en enhet med ett platt tak som kunde byggas in i en vägg. Jag hade ingen aning om hur populärt detta koncept skulle bli, och det var en riktig ögonöppnare att se hur angelägna människor var om att anpassa sina paketlådor så att de passade unikt till deras fastighet. Många försäljningar kom från personer som ville ha en inbyggd enhet. Den idé som överraskade mig mest var dock den extra stora paketlådan. Min ursprungliga tanke med att utforma en mycket stor paketlåda var mer som ett reklamtrick än något annat. Jag trodde att folk skulle skratta åt en så stor enhet och att de inte skulle vilja ha något så stort utanför sina hem. Jag tänkte att vi kanske skulle sälja några få kommersiellt till kontorsbyggnader, men inte mer än så. Jag hade så lite tilltro till konceptet att jag inte ens utformade en inbyggd version eftersom jag trodde att jag skulle slösa bort min tid. Föreställ er min förvåning när de inte bara började säljas, utan en dag ringde någon till mig och frågade efter en extra stor, inbyggd version. Jag tillverkade ett par stycken i nästa produktionsserie, och så var vi igång! 70 % av försäljningen gällde nu de extra stora paketlådorna!

Brizebox-produkten var dock fortfarande inte rätt och det fanns aspekter av designen som höll oss tillbaka. Det fanns tre huvudproblem som irriterade mig.

Det första problemet var att Brizebox var utformad med ett böjt tak. Eftersom taket var böjt måste det svetsas på plats, vilket är en långsam och arbetsintensiv process. Jag ville ha en produkt som lätt kunde massproduceras, och detta skulle aldrig kunna ske med så mycket svetsning. Dessutom är svetsning skadlig, inte bara för miljön utan också för operatören. Detta måste ändras, tänkte jag.

  • För att undvika svetsning använde vi istället popnitar. Det innebar visserligen att vi inte längre kunde använda ett böjt tak, men vi tycker att vårt sadeltak ser bra ut och är en frisk fläkt.

Detta ledde till det andra problemet, nämligen rost. Brizeboxarna är tillverkade av galvaniserat stål, men där produkten är svetsad måste svetsen slipas ner för att ge en slät yta, vilket avlägsnar den galvaniserade beläggningen och blottar det mjuka stålet undertill, som är känsligt för korrosion. Jag var aldrig nöjd med att sätta mitt namn på en produkt som kan börja rosta inom ett par år. Jag ville ha en produkt som skulle hålla länge och som jag kunde vara stolt över. Detta var också tvunget att förändras.

  • Problemet med rost kunde enkelt lösas genom att man avstod från galvaniserat stål och använde Aluzinc i stället. Aluzink är det material som används för plåttak, t.ex. på jordbruksbyggnader och lagerlokaler. Anledningen till att det används i dessa miljöer är att det inte är korrosivt, vilket gör att taken kan hållas i gott skick under mycket lång tid.
    länge utan att rosta, oavsett väderlek. Om det är tillräckligt bra för industritak, varför inte också för paketlådor?

Det tredje problemet var framgången för Extra-Large-enheten. Problemet var att den extra stora enheten var för stor och tung för att en enskild budbärare skulle kunna bära den själv, så den var tvungen att lastas på en pall och levereras av en speditör. Detta är dyrt. Det blir ännu dyrare ju längre bort kunden befinner sig. Detta förhindrade expansion. Kostnaden för att skicka en enhet från Storbritannien till Europa var oöverkomligt hög, så den europeiska marknaden var inte tillgänglig för oss. Denna situation förstärktes i USA. Nordamerika är ett stort område som är moget för marknaden för paketlådor, men dess storlek gjorde det omöjligt att transportera extra stora paketlådor. Om vi ville växa var vi tvungna att förändra saker och ting.

  • Lösningen var att utforma ett modulärt system som gjorde det möjligt att dela paketlådan på mitten. Genom att dela enheten i två delar halverades storleken och vikten på de extra stora lådorna, vilket gjorde att de kunde skickas via det normala kurirnätverket till en mycket lägre kostnad. Enkelt, men genialt! Den modulära konstruktionen ledde till att andra smarta idéer kläcktes. En av dessa idéer var att packa den nedre delen av paketlådan i platta paketlådor. Genom att införa platt packning kunde vi få plats med 50 % fler enheter i en container, samtidigt som vi minskade lagerkostnaderna. Två flugor i en smäll! Andra genidrag var att ha modulära tak, dvs. platta tak, trädgårds- och sadeltak, och att lägga till pickupboxar och kylboxar. Pickupboxen och Coolboxen hade inte gjorts tidigare, men alla stora innovationer måste börja någonstans. Vi planterade bara fröet för att se om det skulle växa.

Tack för att du tog dig tiden och läste om oss. Fler avsnitt kommer mycket snart!

Brian Willcox.

Website Design and Website Development by TIS